august 9, 2016

Når vægttabet er gået den forkerte vej

Vægttabet er gået den forkerte vej

Vægttabet er gået den forkerte vej i denne måned.

Sådan – nu er det sagt.

Jeg er ikke stolt over det, men egentlig heller ikke forundret.

Hvor stor er skaden så?

Ja, øv -det ser ud til at være hele godt 3 kg, der har sneget sig ind igen.

Men hvad gik galt?

Den store skurk der gør at vægttabet er gået den forkerte vej:

Ferie.

Eller nok rettere min måde at holde ferie på i år.

Sagen er, at jeg har haft en rygrad som en snegl i ferien.

Jeg har ikke smidt alle gode kostvaner overbord, men jeg har med stor fornøjelse indtaget:

  • Is
  • Hjemmebagt brød
  • Rødvin
  • Skumfiduser (spørg ikke…)
  • Drinks
  • og mere rødvin…

Med andre ord – jeg har hygget mig! 🙂

Men hov – jeg tror måske ikke, det ser helt så slemt ud, som de 3 kg måske tyder på.

Det er nemlig sådan, at jeg udover de mange forsyndelser har holdt fast i grundprincipperne.

Jeg har nemlig ikke spist alt det her hele tiden – 60% af tiden har jeg fulgt de gode principper fra Slankeskolen.

Plus at jeg har bevæget mig meget mere, end jeg plejer. Jeg har cyklet hver dag og gået gode ture.

Så det kan godt være at vægten, den sladrehank, sagde plus godt 3 kg.

Men det er vigtigt at huske, at det ikke kun er vægten, du skal kigge på.

Kjolen jeg købte før ferien strammer ingen steder, og bukserne kan lukkes som de plejer.

Det betyder dog ikke, at jeg kan vifte de 3 kg helt af – der er altså smuttet mere med i baggagen, end godt er.

Men hvad nu hvis jeg retter op på misèren igen?

Det er lige nøjagtigt her, at det lønner sig at være i gang med en langsigtet strategi.

Det er nemlig ikke svært for mig at hoppe tilbage i mit sædvanlige mønster med nul kulhydrater og masser af protein. Det er så indgroet en vane, at en hel sommerferie ikke kan ødelægge det. Hvis jeg til gengæld havde været i gang med en eller anden sur kur, så ville det have føltes som den ondeste straf at gå tilbage til den.

Konklusion når vægttabet er gået den forkerte vej:

Mon ikke jeg kan få skub i vægttabet igen hvis jeg anlægger følgende strategi:

  • Tilbage på hesten med den gode kostplan 95% af tiden
  • Blive ved med bevægelse (hvad nu hvis jeg cykler til og fra arbejde et par dage om ugen?)
  • Måske tilføjer lidt styrketræning?

Jeg tror på det, men jeg skal nok holde dig opdateret om, hvordan det går.

Del med dit netværk

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply: